Tuesday, April 12, 2005

شرحى بر قروه آذربايجان



مقالات زیر برای اولین بار در شماره 3 نشریه چنلی بئل (ویژه نامه آذربایجان غربی) به چاپ رسیده ، به جهت اهمیت مطالب و استقبال چشمگیر از این شماره و اتمام نسخه های چاپ گردیده مقالات مندرج این شماره متناوبا در سایت آذرسسقرار گرفته و انتشار خواهد یافت.

توضيح: در خصوص شهرستان قروه مقاله ايي ارزشمند و حجيم در زماني كه نشريه براي چاپ آماده شده بود بدستمان رسيد كه متاسفانه امكان چاپ آنرا نيافتيم لذا با نگاهي گذرا به اطلاعات عمومي اين شهر در اين ويژه نامه، در شماره هاي آتي و در اولين فرصت آن مقاله ارزشمند را نيز چاپ خواهيم نمود.
------------------------
شرحى بر قروه آذربايجان




قروه يكي از شهرستانهاي استان كردستان ميباشد كه از شمال به بيجار و از شرق و جنوب شرق به همدان و از جنوب به استان كرمانشاه و از غرب به سنندج محدود ميباشد. قروه با وسعت 4268 كيلومتر مربع 206797 نفر را در خود جاي داده است. از مهمترين رودهاي آن ميتوان به ((رود شور)) (شور چاي) اشاره نمود. همچنين بخشها و دهستانهاي اين شهر عبارتند از: ((قوري چاي))، ((پلدوز آغاج))، ((چاردولي))، ((دلبران))، ((قصلان))، ((لك))، ((دهگلان))، ((ييلاق))، ((پنجه علي)).

آثار تاريخي و ديدني اين شهرستان نيز عبارتند از: پل فرهاد آباد، حمام قصلان، آثار صخره ايي فرهاد داش، چشمه وينسار و ... .

اكثريت جمعيت قروه را شيعه ها تشكيل داده و اقليتي سني هم در شهر قروه ساكن هستند ولي اكثريت جمعيت سني قروه در بخش كوچك دهگلان ساكن هستند. شايان ذكر است از آمار ترك هاي قروه نيز اطلاعي در دست نميباشد ولي در اين شهرستان نيز همانند بيجار در تمامي دوره هاي مجلس شوراي اسلامي نماينده شيعه به مجلس رفته است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home