Monday, July 25, 2005



يئنگى كندلي عمه جان قرباني٬ ١٢٥ ياشيندا

عمه جان جان تپنده پيرتاج

بيجار، جمشيد فرجوند فردا: وقتي كه تلويزيون از زندگي پيرترين زن جهان در روسيه خبر داد كه ۱۲۵سال سن دارد، ناخودآگاه به ياد عمه جان افتادم، «عمه جان قرباني» كه در روستاي پيرتاج زندگي مي كند، يكصد و چهل بهار را گذرانده و هم اكنون سالم و سرحال است و اغلب كارهايش را خودش انجام مي دهد، غذا، جاروي خانه و حياط، كارهاي بيرون خانه و سركشي به بچه ها و نوه ها كه تعدادشان نود نفر است.

او چهار فرزند دارد؛ دودختر و دوپسر، داراي پنجاه نوه است و ۳۰نتيجه و ۶نبيره. همسر عمه جان در سال۱۳۳۷ بدرود حيات گفته است و سه زن داشته كه عمه جان بعد از فوت يكي از همسران و طلاق ديگري، علاوه بر بچه هاي خودش بچه هاي آنها را هم خودش با كار و تلاش مضاعف به سر و سامان رسانده است و آنها را صاحب خانه و خانواده كرده. عمه جان تمام فرزندان، نوه ها و نتيجه هايش را به اندازه هم دوست دارد. بزرگترين فرزندش الله وردي نام دارد. جالب است بدانيد موقع ازدواج الله وردي تازه براي عمه جان شناسنامه صادر شده! عمه جان ۱۴فرزند داشته كه ده تاي از آنها بدرود حيات گفته اند، همگي فرزندان او در پيرتاج متولد شده اند و خود او در ينگي كند، عمه جان در طول عمرش فقط يك بار دكتر رفته كه آن هم بخاطر كم سويي يكي از چشمانش بوده است.

او خوش صحبت است و پر از خاطره و پند. وقتي پاي صحبتش بنشيني از او دل نمي كني، حتي ساعتها اگر همدمش باشي. او كردي، تركي و فارسي را به راحتي صحبت مي كند، خودش اصلاً ترك بوده اما كردي را از زن ديگر شوهرش بخوبي آموخته است، عمه جان صداي خوبي دارد و چون برادرش مداح بوده اكثراً عمه جان نوحه مي خوانده. او عاشق امام حسين (ع) است و تا امروز نمازش ترك نشده است. او به جوانان نصيحت مي كند كه نماز بخوانند كه نماز و ياد خدا باعث آرامش دلهاست. عمه جان از زمان آمدن روسها خاطرات تلخي دارد. موقعي كه به زور به آنها كلاه و پالتو پوشاندند. جالب اينكه هنوز هم كلاه و پالتو روسي عمه جان تميز و تازه است. خوراك عمه جان همچنان مانند دوران جواني اوست و همه چيز مي خورد، عمه جان عاشق بستني كيم است.

او طبيعت اطراف پيرتاج را بسيار دوست دارد و معتقد است چنگ الماس ـ بلندترين كوه منطقه بيجار ـ در دنيا بي نظير است، هر چند الآن قوچ و ميش هاي آن بر اثر بي توجهي و كشتار بي رويه كم و كمتر شده اند اما لطف و صفاي طبيعت پيرتاج همچنان محفوظ مانده است. عمه جان از محصول معروف پيرتاج مي گويد و انگورهاي آن كه تا چندسال گذشته به علت فراواني به شهرهاي ديگر و بخصوص بيجار صادر شده، اما امسال و كلاً اين سالها در اثر خشكسالي متأسفانه انگور به اندازه خوراك خود اهالي هم يافت نمي شود و از مسؤولين در جهت تأمين آب آشاميدني تقاضاي كمك دارد، شوق و عشق و مهر در چشمان عمه جان بخوبي پيداست. بايد قدر اين پيران و بزرگان را دانست كه قدر ناشناسي از آنها موجب خشم خداست. عمرش دراز و قلبش تپنده باد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home