Wednesday, December 07, 2005



امنیت در بیجار گروس آذربايجان

1- تاریخچه گروس:

منطقه گروس با مرکزیت بیجار ناحیه ای است دارای مردمانی شیعه با اعتقادات قوی دینی. این ناحیه دارای وسعتی بالغ بر 6068 کیلومتر مربع و حدود 300 روستا می باشد که تعداد انگشت شماری از این روستاها در قسمت غربی این ناحیه (به طرف سنندج) کرد = سنی می باشند و لحجه ایشان کاملا با گروسها متفاوت است. گروسها از لحاظ قومی به لک های لرستان نزدیک بوده و از لحاظ آداب و رسوم، لباس، موسیقی و دیگر مؤلفه های قومی با کردها تفاوت های اساسی دارند. فرهنگ شیعی و ارادت به ائمه اطهار در میان گروسها بسیار قوی بوده که برگزاری مراسمات عزاداری اباعبدالله الحسین در ماه محرم در بیجار جلوه با شکوهی از آن است.

2- رشد کردها در گروس:

1-2 در سالیان نخست پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی که کردها اقدامات جدائی طلبانه جدی را دنبال می کردند تعداد ساکنین کرد در بیجار از چند خانواده فراتر نمی رفت ولی با مهاجرتهای پی در پی از روستاهای شهرستان دیواندره و نیز سایر شهرستانهای غربی آمار کردها در بیجار از 20% فراتر رفته است و چون تعداد زیادی از ایشان ارتباط دور یا نزدیک با گروهک های سیاسی داشته اند و اکثرا روستائی می باشند ناهنجارهای چشم گیری در جامعه حدود هفتاد هزار نفری بیجار به وجود آورده اند.
2-2 برخی از ایشان با همکاری کارمندان کرد ادارات بیجار خصوصا شهرداری با تصرف زمین های بایر در حاشیه شهر (حلوائی، عسگرآباد، نقاره کوب) یا با پرداخت وجه ناچیزی به برخی فرصت طلبان بومی قولنامه های جعلی ترتیب داده و به ساختن آلونک های بسیاری مبادرت نموده و قریب به اتفاق آنها را به کردهای مهاجر واگذار نموده اند.
3-2 در دهه های گذشته حدود هفتاد درصد از جمعیت روستاهای گروس (شیعه) به حاشیه کلان شهرها مهاجرت نموده اند.(نطق نماینده بیجار در مجلس- نشریه محلی ندای گروس، شماره 3). شیعه ها به لحاظ داشتن روحیاتی حساس و خلق و خوی آرام کردها را برادران دینی خود محسوب می کنند ولی به لحاظ عدم تطابق آداب و رسوم کردهای مهاجر، گروسها غالبا به تهران مهاجرت میکنند.
4-2 وحشت مراکز تصمیم گیری استان در ایجاد نقاط شهری در گروس کاملا محسوس بوده، به طوری که روستاهایی با چند هزار نفر جمعیت به شهر تبدیل نمی شوند(توپ آغاج، پیرتاج) ولی در سایر نقاط استان یا کشور روستاهایی با جمعیتی حدود هزار نفر به شهر توسعه یافته اند.
5-2 به خاطر اینکه تجارت کالاهای قاچاق اکثرا توسط کردها انجام میپذیرد و در این خصوص کار اکثرا به دست فروشی ختم میشود فرصت تجارت سالم ازدست شیعه ها خارج شده است و مقامات مسؤل یا غیر مسؤل گاهاً بر این معضلات اشاره می کنند.
6-2به لحاظ اینکه مرکز استان کرد بوده و ناسیونالیست های افراطی بسیاری در ادارات کل استان نفوذ دارند، در اعطا امتیازات، مجوز تاسیس شرکت، استخدام و ایجاد دیگر فرصت های شغلی، غالباً از کردها جانب داری شده و فرصت های شغلی مهمی از دست گروسها(شیعه ها) خارج می شود. به عنوان نمونه معدن نمک بیجار در روستایی که حتی یک درخت نیز ندارد و اهالی روستا از طریق استحصال و فروش نمک امرار معاش می نمودند، به صورت پیمانی به چند کرد غیر بومی واگذار شده است. همچنین به علت احداث ذوب آهن بیجار در فاصله شهرهای قروه – سنندج(از کرامات هاشمی رفسنجانی و استاندار سابق، رحیمی) معدن سنگ آهن از شمال گروس به فاصله دویست و پنجاه کیلومتر به کارخانه حمل می شود و هزینه های حمل و نقل گزافی را بر دولت تحمیل میکند.
7-2عدم وجود امکانات تفریحی و برخی بی توجهی های دیگر آواز و رقص کردی که قویاً با فرهنگ شیعه ها منافات دارد، در میان شیعه ها رواج یافته است وامروزه در مراسمات عروسی گروسها(شیعه ها) دعوت از خوانندگان کرد بااستفاده از آلات موسیقی برقی (اورگ، کورگ) مرسوم شده است که پیرو آن فرهنگ کردها نیز رواج می یابد. در بسیاری اوقات صدای آن با اذان مسجد تداخل نموده و موجب جریحه دار شدن دل شیعیان می گردد. در مورخه 30/5/84 که روز وفات حضرت زینب و روز مسجد بود کردها در هتل عسگری بیجار جشن عروسی راه انداخته بودند. به همین ترتیب عده ای از بی بند بارهای گروس لفظ « کرد» که در حقیقت عنوان قومی سنی ها با زبان و فرهنگ متفاوت میباشد را بر گروسها تعمیم می دهند، در صورتی که متدینین از این امر ناخشنودند.

3- تحدیدها:

1-3 کردها (سنی ها) در بیجار پس از کشمکشهایی یکی از مساجد شیعیان راتصرف کرده و مختص خود نموده اند(دهه 70) که نماز جمعه را به طور جداگانه برگزار نموده و با لحاظ کردن سایر تفاوت های فرهنگی اکثراً گرایشات ضد شیعی دارند. در کتابخانه مسجد کتاب های ادبیات کودکانه به زبان کردی توزیع می شود لیکن در برخی از خانه ها جلسات ویژه ای برگزار می کنند که در آینده امنیت گروس را با خطر جدی مواجه خواهد کرد و قطعا دولت امریکا مستقیم یا غیر مستقیم در پشت این مسئله قرار دارد.
2-3 هر چند در سالیان گذشته حضرت آیت الله خامنه ای از مردم دعوت نمودند تا در صورت وجود اسلحه های خود را به دولت تحویل دهند که تعداد زیادی از مردم فهیم دستور رهبر را اجابت نمودند، لیکن با دور اندیشی که در کردها مشهود است، احتمال اینکه عده ای از ایشان در بیجار در خانه های خود اسلحه جنگی نگهداری کنند بسیار است
3-3 برخی از کاندیدهای دوره نهم ریاست جمهوری در تبلیغات خود پوستر هایی را پخش نمودند که به دو زبان فارسی و کردی بوده و توصیه های جلال طالبانی را درج نموده بودند(رفسنجانی).
4-3 در انتخابات اخیر حرکات کردها خود را بسیار خطرناک نشان داد. به عنوان نمونه معاون فنی شهرسازی شهرداری بیجار که یک کرد سنندجی است با شور و شوقی وصف ناپذیر عنوان می نمود «هفده هزار رای به نام جلال طالبانی از صندوق های رای گیری در سنندج بیرون آمده است».
5-3 در بیجار پرچم کردهای عراق در قالب جا سئویچی به جوانان هدیه داده می شود و سی-دی مراسم تدفین مرضیه همسر ناصر رزازی، خواننده کرد توزیع می شود.
6-3 شهرهای تکاب، قروه، شاهین دژ، میان دواب نیز با اکثر این مشکلات و تحدیدها مواجه بوده و دولت های قبلی در تشدید این مشکلات بی تاثیر نبوده اند. بدین ترتیب حوزه جغرافیایی کردستان در مفهوم خطرناک آن دهها کیلومتر توسعه یافته است و بی توجهی دولت های گذشته به شهرستان های حساس فوق الذکر حدود جغرافیایی سنی ها را گسترش داده است. بدیهی است این تحولات با رضایت مندی و خوشنودی امپریالیست غرب روبرو می باشد. برخی ها در مراودات اجتماعی بی پرده عنوان فلسطین اشغالی را برای بیجار گروس به کار می برند
7-3 کشور آمریکا روزانه یک ساعت برنامه رادیوئی به زبان کردی مشترک (یک گرتو) پخش می کند که اهدافی جدا از دیگر برنامه های رادیوئی دارد. همچنین شبکه تلوزیونی استان و نیز برنامه های رادیوئی استانی در تضعیف روحیه شیعه ها در بیجار گروس سهم بسزائی دارند.

4- راهکارها:

1-4مهمترین راه چاره ایجاد امکانات شهری در روستاهای بزرگ گروس (توپ آغاج، پیرتاج، شاه نشین، سیدان ، خورخوره ) و بازگرداندن دهها هزار شیعه ی مهاجرت نموده به تهران می باشد که در این صورت از معضلات شهر تهران نیز به نوبه خود کاسته خواهد شد. این امر مستلزم کمک به استفاده بهینه از آب، بالا بردن استحکام منازل روستائی با دادن مصالح ساختمانی به صورت سهمیه (آهن، آجر، سیمان)،ایجاد صنایع تبدیلی کوچک و واحدهای صنعتی کوچک با پشتوانه توزیع محصول و نیز عرضه محصولات یارانه ای اعم از مطبوعات و موادغذائی در روستاهای بزرگ می باشد.
2-4 باید در روستاهای غربی گروس که کرد هستند امکاناتی را ایجاد کرد و پیرو آن مانع از مبادرت کردها به شغل های کاذب در شهر بیجار شد تا به روستاهای خود باز گردند.
3-4 در استخدام کارمندان دولتی بومی شهرستان بیجاری بودن لحاظ گردد و کارمندان کرد به ادارات سنندج، سقز و دیگر شهر های کرد منتقل شوند تا سنی ها در بیجار جا خوش نکنند.
4-4 باید دست فروشان و دوره گردان را که با سد معبر در پیاده روهای مرکز شهر ناهنجاری به وجود آورده اند را در اقدامی قاطعانه جمع آوری کرد.
5-4 ترویج موسیقی محلی (ساز و دهل - و عاشق در میان ترکها)در مراسمات شادی به جای دعوت از خوانندگان کرد.
6-4 تسهیل در ارتباط روستاهای شیعه نشین با یکدیگر و با شهر بیجار با گسترش راههای مناسب و نیز تسهیل در ارتباط روستاهای سنی نشین با شهر های دیواندره و سنندج.
7-4 تقویت شبکه تلوزیون استانی زنجان در بیجار و بهبود برنامه های آن
8-4 انتخاب مسؤلین تاثیر گذار ( فرماندار، شهردار، فرمانده نیروی انتظامی) که به امور یاد شده کاملا واقف بوده به طوری که انگیزه های لازم در اجرای برنامه سامان دهی به گروس و باز گرداندن آن به آغوش شیعه ها را داشته باشند. متاسفانه هیچ یک از مسولین سابق به موارد یاد شده دقت کافی نداشته اند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home