Tuesday, June 14, 2011



شهرستان بیجار، بیجارگروس، مهد جاذبه های توریستی ناشناخته؟

شهرستان بیجار با 107 جاذبه بعد از سنندج دومین شهرستان کردستان از نظر تعداد جاذبه های توریستی می باشد.جاذبه هاب گردشگری بیجار،متنوع، زیبا و منحصر به فرد هستند. شهرها و روستاهای گروس، در زمینه ی جاذبه هاب طبیعی، تاریخی، مذهبی و فرهنگی و هنری از توان و استعداد ویِژه ای برخوردار است. به عنوان مثال؛ منطقه محافظت شده و پیست اسکی بیجار به تنهایی در کردستان و حتی غرب کشور خودنمایی می کند. دژ سترگ قمچقا با شش هزار سال قدمت تاریخ، پیشینه و اصالت این دیار کهن را فریاد می زند. جهت اطلاع کاربران و دوستان سایت بیجار آن لاین تعدای از این جاذبه ها که شناخته شده تر هستند، مانند: قنات ها و چشمه ها، گردشگاه ها، بازار و ساختمان های قدیمی، آثار تاریخی و باستانی، منطقه محافظت شده و مساجد این شهرستان را به اختصار برای کاربران و دوستان سایت بیجار آن لاین معرفی می نماییم لازم هست بدانید برخی از این آثار اکنون تخریب شده و از بین رفته است.

الف) بازارها و ساختمان های قدیمی شهر بیجار،

در گذشته دارای چند بازار مهم بوده که بعضید از آنها هنوز رونق گذشته خود را حفظ کرده اند. بازار قدیمی این شهر، به نام ‍‍‍» بازار بزرگ » مشهور است و دیگر بازها عبارتند از: بازار « افتخار نظام »، « قیصریه سالار » و « قیصر سعید لشکر» و « بازار امیر نظام » که با دو سرا به نام های « سرای کهنه » و « سرای تازه » در گذشته محل تجارت تاجرهای اصفهانی و تبریزی و همدانی و زنجانی بودند، و اکنون نیز دارای دو تیمچه به نام « تیمچه شهبازخان» و « تیمچه امیر تومان » است که جایگاه و انبار دکانهای بازاریان گردیده است. در سطح شهر بیجار هم ساختمان های قدیمی جالب توجهی به چشم می خورد که از جمله آنها: ساختمان ( علیرضاخان گروسی )، ساختمان امیر معزز، کاخ دروازه دارایی ( از ساختمان های زمان قاجار ) ساختمان شیخ محمود تبریزی،ساختمان حکومتی،مسجد حکومتی،زندان حکومتی و میدان بزرگ که همگی آنها از بین رفته اند؛ که بعضی از آنها در زمان جنگ بین اللمل اول خراب شده و بفیه هم به مرور زمان تخریب شده اند. و نیز دارای چهار باغ بوده که اکنون محل ادارات دولتی است همچنین ساختمان های « گلستان » و « آرامگاه مرحوم صادق خان » پدر امیرنظام، که همگی تخریب و از بین رفته اند.

ب) چشمه ها و قنات ها در گذشته میان شهر و اطراف شهرستان بیجار،

کهریزها،قنات ها و چشمه هایی وجود داشته که بعد از مصرف شرب، از آنها برای آبیاری باغات استفاده می کرده اند. یکی از آنها کهریز محمد رحیم خان یا « چشمه شفا »بود، دیگر کهریز علیرضا خان امیرخان و همچنین « چشمه علیشها »، «‌ سراب »، « آب میدان بزرگ » و « چاه منبر » که داری 21 پله بود و دیگر کهریزی که بود مربوط به مسجد امیرالمومنین که از مسجد سیدالشهدا می گذشت و در مزرعه ای به نام یارمجه خارج می شد. در اطراف شهر آبهای دیگری بود مثل، « چشمه منظر »، « چشمه عباسعلی »، « چشمه یک دار (تک درخت) »، « چشمه عبدالان » و « چشمه مخور»‌ که اکنون بسیاری از آنها تغریب شده اند.

ت) آثار باستانی بیجار گروس

درای بیش از 60 اثر باستانی و تاریخی است که تعدادی از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، ولی بیشتر این آثار از بین رفته است. مهمترین آثار باستانی این منطقه عبارتند از: 1. قلعه قمچقای که مربوط به چند هزارسال پیش از میلاد مسیح است. 2. پل تاریخی صلوان آباد، واقع در روستای صلوات آباد در مسیر جاده بیجار- تکاب. 3. بنای سنگی و تاریخی اوچ گنبد. 4. بنای سنگی و تاریخی ینگی ارخ. 5. مسجد تاریخی خسرو آباد و مقبره امیرعلاالدین در خسرو آباد. 6. تیمچه تاریخی حاج شهباز خان در محل بازار بیجار. 7. زیارتگاه حمزه عرب درقلعه کوه حمزه عرب. 8. بقعه امام زاده صاحب خاتون، واقع در حد فاصل کوههای گراچقا و ده بنه. 9. تیمچه امیرتومان متعلق به دوره صفویه، واقع در شهرستان بیجار. 10. پنجه علی، واقع در روستای پنجه علی. 11. برج آجری آشقون بابا، در علی شاه. 12. تپه نجف آباد. 13. قلعه کهنه. 14. تپه غیبی سور. 15. آثار سد خاکی قدیمی در جعفرآباد. 16. قلعه خان قزی خانم ( در ر وستای قره پالچوق ). 17. مقبره آیت الله گروسی. 18. پل قشلاق سرخه. 19. قلعه حیدر بگ و نجفقلی خان در نجف آباد. 20. قلعه گل بلاغ و قلعه سیدخضر در قاضی قوشچی. 21. بند امیر یا سید امیر، درجنوب نجف آباد و دامنه کوه. 22. قلعه خان بابا خان، در پیرتاج. 23. قلعه مظفرخان، در میدان. 24. تپه دیوان، در قبا سرخ. 25. مسجد قزلعلی،در بابا رشانی که در عهد نجفقلی خان بنا گردیده و دارای سسنگ نوشته سبز رنگ یشمی است. 26. سنگ شربت خوری مسجد شیخ اولیا در شهرستان بیجار،که آن را تبدیل به گلدان نموده و در محوطه شبستان مسجد قرار داده اند. 27. سنگ شربت خوریمسجد جامع. 28. قالی های حسینیه، از موقوفات امیر تومان ( حاج علیرضاخان ) که قرش های فوق العاده و بسیار ارزشمند و تاریخی هستند. 29. قلعه کوه چنگیز قلعه. 30. قلعه نور علی بگ،در کرانی. 31. قلعه شهسوارخان در روستای مهرآباد. 32. نقبره ایوب انصاری، در کوه باش. 33. گنبد پیرصالح و آب معدنی آن، در روستای قشلاق. 34. مقبره سید خضر و سید محمد سعید فرزندش. 35. مقبره امامزاده عقیل در جنوی شهرحسن آباد. 36. مقبره کوه سوار، در روستای خاندانقلی. 37. مقابرو امامزاده ها. 38. غارهای باستانی مثل: غار سید بلغار در شریف آباد و غار پشت دربند در کنار قزل اوزن و غار کفتاران.قلعه قزقلعه سی در کوه چنک الماس و وجود ده ها اثر دیگر.

ث) آثار تاریخی حسن آباد در ناحیه غرب رودخانه حسن آباد،

تنها اثار تاریخی موجود، مقبره امام زاده عقیل است که قدمت ساختمان آن به دوره ایلخانی می رسد. این امام زاده بر روی تپه ی وسیعی قرار گرفته که مسطح است و در سطح صاف شرق آن، قبوری موجود است. این بنا دارای محوطه ی ورودی و نقشه ای مر بع شکل با بدنه فلزی چهار گوش می باشد، ورودی آن در ضلع شرقی فرار دارد. و نیز در بدنه ی پایین دیواره های داخلی مقبره، با سنگ قرمز رنگ ساخته شده است و گنبد مخروطی آن نوساز است. میراث فرهنگی استان کردستان، شجره نامه ی امامزاده عقیل واقع در شهر حسن آباد یاسوکند را به شرح زیر اعلام داشته است: امامزاده عقیل بن محمدبن عبدالله بن احمدبن محمدبن ابراهیم بن محمد یمانی بن عبیدالله بن حضرت امام موسی کاظم (ع). شهر حسن آباد دارای دو مسجد است که یکی به نام مسجد جامع در ناحیه غرب بازار قرار گرفته است و دیگری که در اصل حسینیه بوده، بنایی قدیمی است که بعدا به مسجد تبدیل شده است. و مسجد دیگر این شهر موسوم به « مسجد حضرت ابولفضل » است. در این شهر دو حسینیه وجود دارد.

ج) حمام ها

در گذشته بیجار دارای حمام هایی عالی با سبک معماری قدیم و بسیار ارزنده بوده که بیشتر آنها از بین رفته اند، از جمله آنها: حمام سلطان خانم، حمام امیر، حمام امیر معزز، حمام تاجر باشی، حمام تقی خان، حمام چهار ستون، حمام کافی السلطنه، حمام بزرگ محمدخان حاکم و حمام حجت و حمام آقا محمد شریف که تمامی آنها دستخوش تخریب گشته اند و فقط « حمام هاشمی » از میان آنها باقی مانده است که در صورت تخریب آن، دیگر اثری از این نوع معماری زیبا و دیدنی در این منطقه، باقی نخواد ماند.!

ح) گردشگاه ها

در بیجار گردشگاههایی باصفا،شاهرخ آباد، عباس آباد، سراب،چهار باغ بادامستان، مزرعه ی حاکمی( چم حاکمی )، باغچه چال یارمجه، و چشمه عزیز را می توان نام برد که متأسفانه بیشتر آنها خراب شده و به محل مسکونی تبدیل شده اند. شرح چهارباغ بیجار که در مرأت البلدان به زیبایی بیان شده است.

خ) منطقه حفاظت شده

منطقه حفاظت شده شهرستان بیجار به مساحت 42000 هکتار در ناحیه شمالی بیجار قرار دارد و دارای هوای سرد و خشک می باشد. رودخانه قزل اوزن قسمتی از منطقه را در بر میگیرد،حیوانات موجود در آن، پستانداران، پرندگان، خزندگان و آبزیان هستند که دارای گونه های مختلف بوده و به تعداد زیاد منطقه زیست می نماید به طور کلی که حدود 500 رأس قوچ و میش ارمنی در صیدگاه به چرا مشغولند. چون منطقه بیجار سردسیر است 80 درصد وحوش منطقه در مناطق کوهستانی به سر می برند که درلابلای صخره ها و غارها زیست میکنندبیشترین مناطق شکارخیز،کوهها، دربندها و تپه ماهورهای این منطقه است. منطقه مذکور در ناحیه های شمالی حوزه استحفاظی شهرستان بیجار و شمال شرقی حوزه استحفاظی استان کردستان قرار گرفته است.

کلمات کلیدی : شهرستان بیجار، بیجارگروس، مهد جاذبه های توریستی ناشناخته؟؟

منبع: http://www.bijaronline.com/article44.html
http://bijar-azarbaijan.blogsky.com/1390/02/26/post-120/

0 Comments:

Post a Comment

<< Home